Website uitgelicht: De Louw & Verschuur wijnprofessionals

Joor Loohuis, 27 juni 2009, 8055 views.

De Louw & Verschuur wijnprofessionals gebruikt al langere tijd een website om met de klant te communiceren, maar besloot recent tot een compleet redesign, voorzien van de nodige features die het de klant makkelijker moeten maken. Loco is verantwoordelijk voor de implementatie en uiteraard ook voor de hosting.

Tags: , , , , , ,

De Louw & Verschuur wijnprofessionals (DLV) is zoals ze zichzelf omschrijven gespecialiseerd in wijnen van topkwaliteit die niet bij slijterij, wijn- of groothandel te vinden zijn. Daarbij richten ze zich zowel op de horeca, het leveren van relatiegeschenken en de verkoop aan particuliere wijnliefhebbers. Als aanvulling op de 'brick and mortar' zaak is nu een online winkel ontwikkeld die de klant meer inzicht in de voorraad moet geven, en het ook eenvoudig maken om bestellingen te plaatsen.

Doelstellingen

DLV heeft een zeer uitgebreide lijst met eisen en wensen geproduceerd, waaruit blijkt dat ze zeer goed hebben nagedacht over de werking van de website. Onder andere stond er op deze lijst

  • Horeca-klanten moeten kunnen worden onderscheiden van particulieren, niet alleen administratief, maar ook in de opbouw en functie van de website.
  • Klanten moeten niet alleen dozen wijn kunnen bestellen, maar ook proefdozen bij elkaar kunnen zoeken om aan de ene kant verschillende wijnen te kunnen uitproberen, maar aan de andere kant ook de levering praktisch te houden.
  • Omdat onder de klantenkring van DLV zich veel kenners bevinden is het een nuttige toevoeging om aan te geven welke andere artikelen zijn besteld door klanten die ook een bepaald artikel bekijken.
  • Er moeten mogelijkheden zijn om de klanten speciale aanbiedingen te doen. Zo moeten de verzendkosten kunnen worden uitgeschakeld, maar er is ook behoefte om individuele artikelen tijdelijk in de aanbieding te doen. Daarbij moet niet alleen kortingen op de prijs mogelijk zijn, maar ook op de leveringseenheid (bijvoorbeeld 6 voor de prijs van 5). Als uitsmijter moet DLV prijsafspraken kunnen maken met individuele klanten, en ook dat moet in de bestelprocedure tot uitdrukking komen.
  • Klanten moeten eenvoudig hun eerdere bestellingen kunnen inzien, zonder in hun eigen administratie te moeten duiken.
  • Speciaal voor horeca-klanten die weinig tijd hebben moet er een voorziening komen waarin ze snel en overzichtelijk hun bestellingen kunnen doen, zonder door de hele webshop te moeten zoeken naar de wijnen die ze geregeld bestellen.
  • De bestellingen moeten zowel op rekening kunnen voor vaste klanten, als online worden afgerekend met iDeal.

Verder moet de hele website natuurlijk ook dienen als extra etalage voor DLV, en dus niet alleen modern zijn, maar ook voldoen aan eisen zoals optimalisatie voor zoekmachines. In overleg met Rob+Petit, de ontwerpers van de website, is besloten tot een set features die vervolgens is geimplementeerd.

Resultaat

Op 22 juni 2009 is de nieuwe DLV website live gegaan. Achter het sfeervolle ontwerp schuilt een webshop met veel 'Web 2.0' trekjes, die de klant een variatie aan manieren geven om in het aanbod te zoeken. De hele site is gebaseerd op en wordt beheerd binnen Liquid, het webgebaseerde CMS/CRM systeem van Loco. Om een aantal karakteristieken van de website te noemen:

  • De artikelen zijn via reguliere productpagina's te browsen, maar er is ook een zoekmachine om wijnen op eigenschappen of herkomst te zoeken. Daarnaast zijn de artikelen getagged zodat ze ook kunnen worden gegroepeerd op minder stricte eigenschappen.
  • Er is een geraffineerd kortingsmodel ge├â┬»mplementeerd waarmee kortingen op een product zijn toe te passen, zowel op prijs als op leveringseenheid, maar ook voor individuele klanten zijn in te stellen. Uiteraard wordt voor elke klant en elk product de hoogste korting toegepast.
  • Bestellen in de shop maakt gebruik van AJAX technologie om de bezoeker niet bij het product weg te leiden, maar wel duidelijk te maken dat een product aan de bestelling toegevoegd is.
  • Behalve bestellen op basis van de leveringseenheid (typisch dozen), is het voor de bezoeker ook mogelijk om zelf een proefdoos samen te stellen. Zo is het mogelijk om van de leveringseenheid af te wijken om een paar soorten wijn uit te proberen.
  • Bij de omschrijving van elk product wordt ook aangegeven welke producten andere klanten samen met het product hebben besteld, zodat een klant wordt gewezen op interessante combinaties.
  • In de hele webshop kan onderscheid worden gemaakt tussen particuliere klanten en horeca-klanten, die in de regel niet dezelfde bestelpatronen hebben.
  • Klanten kunnen eenvoudig hun eigen gegevens beheren in een profiel. Ze hebben ook inzage in hun eerdere bestellingen.
  • Speciaal voor horeca-klanten is er een 'snel bestellen' optie, in feite een lijst van alle producten die is gerangschikt naar type. Daarin kunnen klanten hun eigen shortlist van favoriete artikelen beheren die dan bovenaan de lijst worden getoond. Dit is bedoeld om met name de horeca de mogelijkheid te geven heel snel en efficient een bestelling te plaatsen.
  • Er zijn verschillende betalingswijzen mogelijk, waaronder iDeal, dat gebruik maakt van de beveiligde infrastructuur van de ING bank.
  • Om de communicatie met de klant verder uit te breiden wordt er ook een nieuwsbrief gepubliceerd die in de stijl van de website is vormgegeven, en selectief aan bepaalde groepen klanten is te sturen. Uiteraard kan de bezoeker zichzelf niet alleen inschrijven, maar natuurlijk ook op elk moment afmelden voor de nieuwsbrief.

Al met al heeft deze website naar onze mening een goede combinatie van smaakvol ontwerp aan de ene kant en functionaliteit en efficiency aan de andere kant, zonder dat de twee afbreuk aan elkaar doen.

Over Loco

Loco is een bedrijf dat onder meer web development en hosting op maat biedt. Het verzorgt bijvoorbeeld technische ondersteuning voor design- en mediabedrijven. Loco heeft honderden websites en -applicaties ontwikkeld.

Creative Commons License Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.
Social networking: Tweet dit artikel op Twitter Geef dit artikel door op LinkedIn Bookmark dit artikel op Google Bookmark dit artikel op Yahoo! Bookmark dit artikel op Technorati Bookmark dit artikel op Delicious Deel dit artikel op Facebook Digg dit artikel op Digg Zend dit artikel naar to Reddit Geef dit artikel een duim omhoog op StumbleUpon Zend dit artikel naar Furl

Talkback

reageer op dit artikel