WZGV: wat zal Google vinden?

Joor Loohuis, 28 oktober 2010, 9402 views.

Een aspect van het uitzoeken van een naam voor een bedrijf of project is dat het over de laatste jaren belangrijk is geworden hoe die geplaatst wordt in zoekresultaten. Het blijkt dat dit wel eens onverwachte resultaten kan hebben.

Tags: , , , ,

Een kleine anectode: niet zo lang geleden werd ik gewezen op een webdesign bedrijf dat was geselecteerd om een nieuwe website te ontwerpen voor een van de organisaties die we hosten. Wat we typisch doen in zo'n geval is een browser opstarten en een zoekmachine gebruiken om een beetje meer uit te vinden over het bedrijf in kwestie. In dit geval bleek dat een hopeloze zaak te zijn. Het was namelijk zo dat dit bedrijf zich 'NotFound Internet Services' heeft genoemd, en zoals je zal begrijpen levert zoeken op zo'n term duizenden en nog eens duizenden resultaten op voor pagina's die uitleggen hoe HTTP foutmeldingen werken, op maat gemaakte foutpagina's voor een variatie aan websites, en vele andere resultaten. In de eerste paar honderd resultaten waarvan ik indertijd de moeite heb genomen om te doorlopen was er geen vermelding van dit bedrijf. Inmiddels is dat wel verbeterd. Uiteindelijk ben ik na wat 'easter egging' op de bedrijfswebsite terecht gekomen, maar voor een webdesignbedrijf had ik verwacht dat ze makkelijker te vinden zouden zijn. Ze proberen natuurlijk clever te zijn, en ze zullen er meestal wel mee weg komen.

Het zette me ook aan het denken over hoe belangrijk zoekmachines zijn geworden in het selecteren van bedrijfsnamen. Zoekmachine-optimalisatie wordt typisch niet geadresseerd totdat een website wordt ontwikkeld, wat in het algemeen gebeurt nadat de bedrijfs- of projectnaam is gekozen. Het bovenstaande voorbeeld is alleen maar een voorbeeld van spitsvondigheid, maar er zijn talloze voorbeelden van domeinnamen die als 'onhandig' moeten worden beschouwd. Probeer maar eens te raden welk domein het bedrijf 'Pen Island' heeft geregistreerd. Of meer in ons eigen vakgebied, ik kan me herinneren dat Experts Exchange (www.experts-exchange.com, een forum voor ontwikkelaars) oorspronkelijk geen koppelteken in de domeinnaam had. En na een beetje Googlen komen er kleine juweeltjes tevoorschijn zoals Via Grafix, een bedrijf dat kennelijk CAD oplossingen verkocht tot het zijn naam heeft veranderd. Je kan je voorstellen wat voor links er in de resultaten tevoorschijn kwamen toen potentiële klanten gingen zoeken naar zo'n bedrijfsnaam.

En dus, in de stijl van de uitdrukking 'WWXD' (What Would person X Do, of Wat Zou persoon X Doen, waarbij X je rolmodel of anderszins belangrijke persoon is) stel ik een nieuw criterium voor om een bedrijfs- of projectnaam te kiezen: WWGF, kort voor 'What Will Google Find', of de wat minder herkenbare Nederlandse variant, WZGV. Voel je natuurlijk vrij om je favoriete zoekmachine in te voegen. Wij gebruiken Google omdat dat in Nederland de meestgebruikte zoekmachine is met een flinke marge. WWGF is slechts een uitdrukking voor de resultaten die je krijgt als je zoekt naar een voorgestelde naam. Het kan iets eenvoudigs zijn als dat de naam al in gebruik is, maar het kan ook resultaten opleveren voor onderwerpen waar je echt niet mee geassocieerd wil worden. Je kan natuurlijk goed geld neertellen en een consultant inhuren die je adviseert over de keuze van een naam, maar als een van de hoofddoelen is om gevonden te worden op het Internet, gebruik dan ook een beetje gezond verstand. WWGF?

Creative Commons License Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.
Social networking: Tweet dit artikel op Twitter Geef dit artikel door op LinkedIn Bookmark dit artikel op Google Bookmark dit artikel op Yahoo! Bookmark dit artikel op Technorati Bookmark dit artikel op Delicious Deel dit artikel op Facebook Digg dit artikel op Digg Zend dit artikel naar to Reddit Geef dit artikel een duim omhoog op StumbleUpon Zend dit artikel naar Furl

Talkback

reageer op dit artikel